CORONA UPDATE

Online begeleiding

Whereby is een veilige online tool die het mogelijk maakt om begeleidingen in de huidige uitzonderlijke omstandigheden verder te zetten. Hieronder vindt u de handleiding:

  • open internetbrowser (Chrome of Firefox)
  • je krijgt van mij een link doorgestuurd
  • op het uur van de afspraak klik je hier op, of plak deze link in de navigatiebar van de browser
  • geef jouw naam in
  • geef Whereby toelating tot je microfoon en camera
  • vervolgens zie je je eigen beeld
  • klop op de deur
  • ik laat je binnen in de virtuele gespreksruimte

Deze manier van werken vervangt een gewone sessie en zal dan ook aan hetzelfde tarief  gebeuren.

De betaling gebeurt liefst vooraf door overschrijving van 50€ op rekeningnummer met vermelding van de datum van de sessie.
Indien nodig kunnen de geplande sessies face-to-face gewoon doorgaan en nieuwe afspraken kunnen ingepland worden.

Bij het binnenkomen wordt aan iedereen gevraagd de handen te ontsmetten.

Aangezien wij in onze praktijk steeds op afspraak werken en in een 1-1 setting werken met meer dan 1,5 meter afstand tov elkaar, blijven we met alle zorg en kwaliteit onze begeleidingen verder zetten.

Cliënten wordt gevraagd het beginuur van hun sessie te respecteren. Ouders worden gevraagd niet in de wachtzaal te wachten.

Er wordt rekening gehouden met de opgelegde hygiënische maatregelen. In de praktijk wordt handgel voorzien voor de cliënten en de oppervlakten die door cliënten aangeraakt worden (stoelleuning, trapleuning, deurklinken) worden na iedere cliënt ontsmet.

Indien uzelf zieksymptomen vertoont vragen wij u om uw afspraak te annuleren en deze naar een later tijdstip te verplaatsen.

We volgen de situatie op de voet en nemen verdere maatregelen indien nodig.

Meer informatie voorzien door de overheid kan u vinden op https://www.info-coronavirus.be/nl/ 

 

Ik ben bang en dat is normaal

In deze tijden van onzekerheid is het normaal dat je angstgevoelens hebt. Het is dus al belangrijk om te beseffen dat het geen teken van zwakte is, maar wel een normale reactie op een abnormale situatie.

Dat is immers waarin we ons bevinden, een abnormale situatie. We zijn nog nooit met dit virus geconfronteerd geweest en er worden maatregelen genomen die totaal nieuw zijn voor ons allen. Als de gewone structuren wegvallen en we niet meer kunnen terugvallen op onze vaste gewoontes, dan verliezen we ons gevoel van controle en komt er angst.

Angst kan ons doen handelen, zoals de mensen die heel veel boodschappen willen inslaan, maar het kan ons ook doen stilvallen en zelfs een beetje laten bevriezen, waardoor we helemaal niets meer durven ondernemen en van alles bang worden. Je piekert meer, je slaapt slecht…allemaal normale menselijke reacties.

Wat kan je doen als je je angstig voelt?

1. Zeg tegen jezelf: “Dit is normaal, natuurlijk ben ik bang” Je mag dus voorzichtig zijn, ook al vinden anderen dat je misschien overdrijft.

2. Praat erover met de mensen rondom jou. Je bent namelijk niet alleen. Als we eerlijk zijn met onszelf dan weten we dat we allemaal wel gevoelens van onrust hebben nu. Verwacht niet dat anderen je angst zomaar kunnen wegnemen. Je gevoelens delen is vaak al een opluchting. Beseffen dat je niet alleen bent ook.

3. Besef dat er meer in jou is dan alleen maar angst en onrust. Het helpt om tegen jezelf te zeggen: “Iets in mij is bang”. Je kan zelfs fysiek voelen waar de angst zit. Op je borst, in je buik, ter hoogte van je keel. Leg dan rustig je handen op deze plek en probeer je voor te stellen dat je bij je angst kan zitten, een beetje zoals je bij een bang kind zou zitten. Je hoeft het niet op te lossen, enkel even zitten bij dat angstige stukje in jou.

4. Maak een veilige plek in je fantasie: denk aan een moment op reis, in de natuur of gewoon aan een zonnig plekje in je tuin. Sluit je ogen en beeld je in dat je daar bent, je ruikt de geuren, je ziet de mooie kleuren om je heen, je voelt de warmte van de zon op je huid. Doe dit heel traag, totdat je werkelijk het gevoel hebt dat je helemaal op die plek bent. Combineer dat eventueel met de volgende ademhalingsoefening.

5. Doe de volgende ademhalingsoefening.
• Neem een comfortabele houding aan.
• Adem gedurende 4 seconden heel rustig in door je neus
• Houd je adem 6-7 seconden in
• Adem heel rustig uit door je mond gedurende 8 seconden.
• Herhaal deze cyclus max 4-5 keer na elkaar
• Doe dit enkele malen per dag.

6. Word je zenuwachtig van deze oefening? Ga dan naar buiten, in de natuur of gewoon in je straat en wandel een half uurtje. Beweging zorgt ervoor dat stress vermindert. Naar buiten gaan voor een ommetje is trouwens altijd een goed idee! 7. Kijk enkele keren per dag naar nieuwsberichten, maar niet continu. Kijk alleen naar de betrouwbare kanalen van de nieuwsdiensten.

Heb je nood aan een luisterend oor? Aarzel niet om te bellen naar Tele-Onthaal. Bel 106.

 

Sociale vaardigheidstraining

Psychologengroep De Veerkracht organiseert regelmatig een sociale vaardigheidstraining voor jongeren tussen 12 en 16 jaar. Deze training gaat door in kleine groep en bestaat uit zes groepssessies.

Thema’s die onder andere aan bod komen zijn omgang met anderen, helpende en niet-helpende gedachten, assertiviteit, omgaan met kritiek/complimenten,... We werken op een creatieve en ervaringsgerichte manier met experimentjes en oefeningen. De jongeren leren reflecteren over zichzelf en de ander om zo hun zelfvertrouwen en zelfstandigheid een boost te geven.

Voor inlichtingen en inschrijving kan u telefonisch contact opnemen met Karen Noyens (0479/410165). U wordt dan op de aanmeldingslijst geplaatst en wordt op de hoogte gebracht wanneer we een training organiseren.

Linken